Horecavoorzitter Stephan Groen:

“Drinken doe je in de horeca”
 

Het gaat dus weer goed met de horeca in Nijmegen, u moet een blij man zijn. 
Ja, best wel, want je ziet dat de horeca tegenwoordig een grotere trekker is voor de binnenstad dan de winkels dat zijn. Dat betekent wat. Er komen ook allerlei nieuwe en leuke initiatieven in de stad, zelfs een kattencafé. Ik kan me daar nog niks bij voorstellen hoor, want je zult die katten toch wel uit de keuken weg moeten houden. Maar vergeet niet: de horeca komt uit een diep dal met een hele berg ellende. Dus het mag wel weer eens even goed gaan. Trouwens, met de hotels en de restaurants gaat het inderdaad goed, maar de café’s zitten echt nog niet op hun oude niveau.”

Is er in Nijmegen meer behoefte aan hotels?
“Het aantal overnachtingen groeit aanzienlijk. Doordat de Randstad ramvol zit, komen er meer mensen naar deze regio. En dus groeit ook het aanbod. Bijvoorbeeld met het nieuwe hotel in het voormalige Opus-gebouw in Nijmegen-Oost, of het splinternieuwe Van der Valk Hotel in Lent. Om de legio Bed & Breakfasts nog maar niet te noemen. En dan hebben we natuurlijk nog de accommodaties die via Airbnb worden aangeboden.”

Airbnb is wereldwijd in opspraak, zijn zij ook in Nijmegen een gevaar?
“Dat is tot nu toe nog geen probleem. Wel zijn er semiprofessionele exploitanten die hele huizen opkopen en vol stoppen met toeristen. Daar maken we ons wel zorgen om. Want het is natuurlijk oh zo handig om als particulier een paar centen bij te verdienen door alleen maar je woning of kamer te verhuren. Maar als je een pand het hele jaar door verhuurt via Airbnb, heeft de maatschappij wel een probleem, want daar wordt geen BTW of toeristenbelasting over betaald. Als we dat allemaal zouden doen... 


“Wij willen wel eens weten wat er precies met die subsidies wordt betaald, maar daar krijgen we geen inzage in.” 
 

Maar dat verdiende geld wordt ook weer in Nijmegen uitgegeven. 
“Dat is maar te hopen. Uiteindelijk gaan mensen zoals jij en ik, met een vast inkomen die daarover belasting betalen, de rekening betalen door het gebrek aan belasting dat in Den Haag binnen komt. Wat er nu in Amsterdam gebeurt, komt vanzelf ook een keer naar Nijmegen. Daar kun je op wachten. De hotels in Nijmegen hebben nu nog een goede bezettingsgraad, maar door de komst van Airbnb gaat dat straks ongetwijfeld wringen. Dan zullen we dus ook afspraken moeten maken. Airbnb hoeft geen probleem te zijn, mits het alleen echt in de particuliere sfeer blijft bestaan.”

Iets anders: de Nijmeegse horeca foetert al jaren tegen instellingen als De Lindenberg, LUX, Doornroosje en nog een paar. Die zouden horeca-faciliteiten aanbieden met behulp van forse gemeentelijke subsidies. In 2012 zijn daarover in een convenant afspraken gemaakt, maar er is sindsdien niets veranderd. Hebt u de strijd opgegeven?
“Haha, nee hoor. Wij vinden nog steeds dat het gaat om een oneerlijk speelveld. Deze culturele stichtingen strijken miljoenen subsidie op en hangen daaronder een BV die het horecadeel commercieel exploiteert. En die BV heeft maar één aandeelhouder, dat zegt al genoeg. Maar zolang de gemeente officieel stimuleert dat ze commercieel bezig moeten zijn, wordt het wel heel moeilijk. De bal ligt dus in het stadhuis. En voor alle duidelijkheid: wij hebben veel respect voor wat Doornroosje bijvoorbeeld op cultureel gebied toevoegt aan de stad, ze houden zich ook sterk aan de para-commerciële verordening. Maar veel techno- en housefeesten hebben daar weinig mee te maken, die zijn gegroeid naar mainstream.”

Er zijn ook stemmen die zeggen dat de horeca de boot heeft gemist.
“Dat betwijfel ik, dat is het verhaal van de kip en het ei. Op dit moment is er geen gewone horeca-ondernemer die zoiets nog durft te beginnen in Nijmegen, want hij of zij moet wel zijn eigen broek ophouden, zonder subsidie dus. Dat is geen eerlijke concurrentie. Wij willen wel eens weten wat er precies met die subsidies wordt betaald, maar daar krijgen we geen inzage in. De hele coalitie in de gemeenteraad is tegen inzage. We krijgen dus geen antwoorden, daar gaat de wethouder meteen voor liggen. Daarmee werp je natuurlijk wel vraagtekens op. Maar ja, de wet ‘markt en overheid’ die dit zou moeten regelen, rammelt nou eenmaal aan alle kanten.”

De horeca aan de Waalkade wordt als een weinig kansrijk gebied genoemd. Hoe denkt u hierover?
“Ik geloof juist dat de Waalkade veel kansen heeft. Het plan ‘Binnenstad, ruimte voor iedereen’, moet daar ook haar steentje aan bijdragen. Maar liefst 1700 mensen hebben hier hun reactie op gegeven en iedereen was het in ieder geval over twee dingen eens: de Waalkade moet groener en moet verkeersvrij worden. Dat heb je met zoveel mensen en betrokkenen gezegd en dan komt de wethouder met de simpele mededeling dat er toch bussen moeten blijven rijden. Dat is als mosterd na de maaltijd, daar had niemand rekening mee gehouden. De Waalkade moet een mooie plek zijn om te verblijven, wij vinden dat bussen en auto’s daar niet in thuis horen.”

Concurreert de Waalkade dan niet met de bovenstad?
“Die strijd blijft natuurlijk. Maar de bovenstad verschilt zo erg met de Waalkade. Aan de kade heb je bijna het mooiste uitzicht van Nijmegen met die rivier pal voor je. En als de zon schijnt, kun je er ook heerlijk zitten. Bovendien: de smaak van de mensen is veranderd, er is veel meer diversiteit in horeca bijgekomen. Die trend zie je overigens ook terug in de bovenstad hoor. Dat zijn factoren waarom het aan de kade soms moeilijk exploiteren is, maar het gebied heeft zeker wel kansen.”

Steeds vaker gaan er stemmen op om een glas bier of wijn in de detailhandel te schenken. 
“Wij zijn daar heel duidelijk in: drinken doe je in de horeca, niet bij de kapper of in een modezaak. Alcohol is een gespecialiseerd product dat alleen in gespecialiseerde bedrijven mag worden verkocht of aangeboden. Zo staat het ook in de wet. Als een kapper dus een glas wijn aanbiedt, overtreedt hij de wet. Als een horecaondernemer de wet overtreedt, dan is de wereld te klein en wordt hij overspoeld met sancties. En nou zou dat in een ‘gewone’ winkel wel mogen? Daar zijn we dus fel op tegen.”

Maar u hebt wel toegestemd in het nieuwe concept van Jumbo en La Place in het oude V&D-gebouw.
Daar hebben we inderdaad volmondig ‘ja’ tegen gezegd. Wij vinden dat we deze partij een kans moeten geven om blurring te exploiteren (blurring is branchevervaging, het samengaan van een winkel en horeca bijvoorbeeld, red.). Niemand weet nog hoe het er uit gaat zien, maar het wordt wel groot. Wij vinden het fantastisch dat Jumbo met La Place juist Nijmegen heeft gekozen als een van de drie of vier locaties in Nederland. Daar worden we in het centrum alleen maar sterker van. Het is een zeer professionele partij die zich volledig aan de wet houdt.”

Alcohol is tegenwoordig wel overal erg makkelijk verkrijgbaar.
“Ja, dat is zo, het alcoholmatigingsbeleid is nu al ingehaald. Als je onder de achttien bent, kun je online wodka-lime bestellen, net als een pizza. En dat laat je dan afleveren bij het ‘derde bankje links’ in het Kronenburgerpark. Doe daar maar eens wat tegen.”

Wat voor zomer gaat het worden in Nijmegen?
Nou, ik heb al gesteld dat het weer beter gaat met de horeca, dus ik verwacht veel nieuwe initiatieven en leuke concepten die nog meer mensen naar Nijmegen en omgeving trekken. En met een mooi zonnetje erbij, kan het niet meer stuk.”

 

Uitgave:

MRT17


Tekst: Lieke Beijer en Leo Preusting
Foto: Marcel Krijgsman 


Het gaat weer goed met de horeca. Juichende cijfers alom over een hoge bezettingsgraad in hotels, volle restaurants en kroegen met beduidend meer klandizie. Er wordt kennelijk weer volop geld uitgeven aan pleziertjes. Het kan verkeren na de crisisjaren...

En toch heersen er - vooral in Nijmegen - ook pijnpunten. Want uitgerekend de horeca kijkt vaak met argusogen naar de buurman, de collega’s, of halve collega’s zo men wil. Tijd voor UIT Nijmegen om eens te gaan kijken hoe het werkelijk staat met de horeca in de stad. Deze maand een gesprek met Stephan Groen (54), eigenaar van Laserquest Nijmegen en sinds anderhalf jaar voorzitter van de afdeling Groot Nijmegen van de Koninklijke Horeca Nederland. Met zo’n 266 leden mag deze afdeling zich met recht Gróót Nijmegen noemen.

De komende maanden spreken we met meer mensen in de horeca in Nijmegen.

Bekijk de laatste berichten

Domweg gelukkig in Groesbeek

Maandelijkse column geschreven door voetbaljournalist Iwan van Duren

Lees meer
COLUMNS

Jochem van Gelder

Over Wie is de Mol: “Wachten, Van Gelder, wachten...”

Lees meer
Interview

Studentikoos

Op zoek naar mijn Spoolder in Nijmegen

Lees meer
COLUMNS