‘Rare jongens, die Romeinen.’ Asterix en Obelix verzuchtten het keer op keer in de wereldberoemde strips. Toch moeten we hen ongelijk geven toen de Romeinen Nijmegen stichtten. Zij zagen een gebied vol potentie. En of het nu om horeca, culturele instellingen, of winkels gaat, nog altijd blijft de bruisende stad volop in ontwikkeling. Midden in het stadshart ligt winkelcentrum Winkelcentrum De Molenpoort met de meest uiteenlopende winkels, galerietjes, speelmogelijkheden voor kinderen, horeca en een klein museum dat zelfs veel Nijmegenaren niet kennen.

Een nieuwe huisstijl, logo en website, een opgefleurd parkeerdek en het motto ‘happy shopping’… allemaal zaken die laten zien dat niet alleen de stad, maar ook De Molenpoort in ontwikkeling blijft. De winkels die er gevestigd zijn, versterken elkaar en trekken weer andere ondernemers aan. Door de diversiteit, heb je bovendien alles bij de hand. Van speelgoed, hobby- en baby­artikelen tot luxe verzorgingsproducten; van heren- en damesmode tot tele­com­artikelen, (handgemaakte) sieraden en juwelen… je vindt het allemaal in De Molenpoort. Net zoals een kapper, beddenspeciaalzaak, reisbureau, kunstgalerie en schoenmaker. Tussendoor lunch je er in een van de horecagelegenheden en kun je gebruik maken van een openbare toiletvoorziening die al eens een ‘schoonheids­prijs’ heeft gewonnen. “Je hoeft het winkelcentrum niet eens uit als je dat niet wil”, aldus Paul van de Heuvel van ‘Tante Hannie Film en TV serie museumwinkel’. Joost Jansen, eigenaar van mannenmodezaak Hill’s en bestuurslid van de winkeliersvereniging, vult aan: “Vooral van toeristen hoor ik regelmatig hoe handig ze dat vinden.”

Altijd droog, nooit te warm

Paul vervolgt: “We hebben hier een fantastische ruimte. Niet alleen voor onze winkel, maar ook om bijzondere exposities te laten zien. Verder is het altijd droog en nooit te warm. De filialen van Coop en Xenos trekken veel winkelend publiek en wij hebben ons in dit winkelcentrum gevestigd, omdat er dan toch weer een ander publiek met een ander doel naar De Molenpoort komt. Niet alleen door ons knikkerbaanmuseum en de film- en tv-serie-items krijgen we steeds meer bekendheid, maar ook doordat we in Nijmegen de enige leverancier zijn van Warhammer. Warhammer heeft een behoorlijk fanatieke club in Nijmegen en liefhebbers van deze razend populaire tabletop game komen bij ons de figuurtjes en de verf halen.”

Passanten & vaste klanten

Mensen gebruiken De Molenpoort ook wel als doorgang en nemen zo de kortste route om van de Ziekerstraat naar de Molenstraat te komen en vice versa. Zij worden automatisch langs de winkels geleid en dat zorgt weer voor aanloop. Mustafa Aydin, eigenaar van Napatto Leather, heeft juist veel vaste klanten die al jarenlang de weg naar hem weten te vinden: “De onderlinge sfeer tussen de winkeliers is erg goed en wij voelen ons al bijna zestien jaar thuis in De Molenpoort.”

De charme van De Molenpoort

Ook Ingrid Janssen van André Ruijs Lederwaren is erg te spreken over de onderlinge contacten: “Ik vind het met name heel gezellig. Normaal gesproken wordt er rond de feestdagen ontzettend veel geïnitieerd om de klant hier naartoe te krijgen. Zo rijdt er met Kerst een treintje en krijgen we bezoek van de Kerstman tijdens een gezellige markt. Daarnaast zijn er wel eens avondactiviteiten met een hapje en een drankje. Codewoorden zijn voor mij gezelligheid en vakkundigheid. Je verwacht misschien niet direct dat er zoveel unieke winkels in één winkelcentrum zitten, maar dat is echt de charme van De Molenpoort.”

Acties & activiteiten

Juwelier Hayko Jewels & Diamond verkoopt prachtige handgemaakte gouden sieraden. Tevens kun je hier terecht om van oude sieraden compleet nieuwe te laten maken. Eigenaar Hayk Ghazarian, gediplomeerd goudsmid en diamantair, is blij met zijn winkel in De Molenpoort. “De ondernemers organiseren gezamenlijk een paar keer per jaar leuke acties of activiteiten, dat verhoogt echt de sfeer.” De medewerkers bij hobbywinkel Pipoos beamen dit: “Het voordeel van in een winkelcentrum gevestigd zijn, is dat de ondernemers veel contact met elkaar hebben, dat gaat veel automatischer dan wanneer je in een gewone winkelstraat zit.”

Veilig & schoon

Joost Jansen noemt nog een ander belangrijk voordeel: “De Molenpoort is voor zowel bezoekers als ondernemers een veilig winkelcentrum, omdat er de hele dag beveiligers rondlopen. Daar krijgen we veel positieve reacties op. Natuurlijk zorgen we er in deze coronatijd ook voor dat we het winkelcentrum extra vaak en goed reinigen”. In dit verband noemt hij de openbare toiletten die altijd perfect schoon zijn en tevens een paar uur per dag bemand worden. “Die voorzien echt in een behoefte voor het winkelende publiek.”

Rolstoelvriendelijk

Op de bovenverdieping heb je vanaf het terras van horecagelegenheid De Poort van Nijmegen een leuk uitzicht op het winkelend publiek beneden je. De tweede etage is zowel per trap als lift uitstekend bereikbaar en de brede paden in het gehele winkelcentrum zijn niet alleen buitengewoon rolstoelvriendelijk, maar ook kun je gemakkelijk – met het oog op corona – voldoende afstand tot elkaar houden.

Neem daarbij het parkeerdek met circa 400 parkeerplaatsen en de Speelwinkel Nannies, die ouders de mogelijkheid biedt even ‘met de handen vrij te shoppen’, en het zal duidelijk zijn dat De Molenpoort werkelijk alles biedt wat een shopper zich kan wensen. Joost Jansen: “Nijmegenaren zien de positieve punten van De Molenpoort soms niet altijd meer, maar van dagjesmensen die in het weekend van buitenaf komen, hoor ik heel veel enthousiaste geluiden.” Misschien moeten we dan wat de Molenpoort betreft eigenlijk zeggen: ‘Rare jongens, die Nijmegenaren…’

www.molenpoortnijmegen.nl