Bijna wekelijks staat de 39-jarige advocaat Dennis van Alst uit Millingen aan de Rijn wel te musiceren in verschillende bands. Begonnen bij fanfarekorps Ons Genoegen uit zijn woonplaats sloot hij zich later aan bij de soulband Grandmother B en excelleert hij momenteel vooral bij The B Machine en The Dutch Jamiroquai. Jazz, soul en funk, daar ligt zijn hart. Gegarandeerd dat op weg naar een rechtbank ergens in Nederland muziek van ‘The Tower of Power’ uit zijn speakers knalt.

Uitgave maart 2018
Tekst: Wim Bakker

“Er zijn zoveel raakvlakken met muziek en mijn vak als advocaat dat voor mij het één niet zonder het andere kan. Letterlijk kan ik in de muziek mijn stoom afblazen als ik mijn toga heb afgelegd. Flexibele houding, snel kunnen lezen, goed luisteren en vooral improviseren, dat zijn wel raakvlakken in beide disciplines. Je weet vaak niet welke afslag de zaak, een cliënt of een rechter neemt, maar daar ligt bij mij juist de uitdaging en de vergelijking. Een dossier is voor mij te vergelijken met een muzikaal optreden. Je valt het stuk aan, wilt uiteindelijk winnen en applaus, het net beter spelen dan een ander en vooral de voldoening dat je er alles uit gehaald hebt wat erin zit.”

Dennis van Alst, werkzaam als advocaat bij De Mul Zegger Advocaten en Notarissen studeerde rechten aan de toenmalige Katholieke Universiteit Nijmegen, nu de Radboud Universiteit. Maar net zo goed was zijn keuze destijds gevallen op een trompetstudie aan het Conservatorium. Het werd een rechtenstudie met een focus op het civiele recht.

Spatten

“Saai? Nee hoor, dat vooroordeel kan ik snel uit de wereld helpen. Contracten die we met elkaar aangaan, kunnen juist spatten door de dynamiek die erachter ligt. Als het misgaat tussen partijen is het juist zaak om de kleine nuances goed te kennen. Juist niet meteen een gang naar de rechter, maar kijken waar je elkaar kunt treffen. Niets is definitief, het creatief gaten schieten in een dossier of uitspraak is juist balanceren tussen recht hebben en recht krijgen.”

In bijna alles komen de synoniemen in zijn mentaliteit als advocaat overeen met die van trompettisten: het hoogst willen blazen, de solo willen hebben en vooral succesvol optreden.

Onlangs stond Van Alst in Ahoy Rotterdam tijdens een optreden op het Groot Feijenoord-gala. “Daar ging wel een wens in vervulling. Muzikaal was dat voor mij een grote zaak, je staat toch op de plek waar ooit Queen of The Power of Tower stond, maar voor mij net zo belangrijk als spelen in een kroeg ergens in het land. In mijn vak zijn er ook geen kleinere of grotere zaken, iedere zaak is er een en voor de betrokkenen vaak van levensbelang.”

Stoom

“Natuurlijk heb je af en toe ook van die eenvoudige ‘Vader Jacob-zaken’, zoals ik die noem, maar zaken die ik krijg gaan me soms echt aan het hart. Dan moet ik ’s avonds letterlijk even stoom afblazen en mijn hoofd leegmaken. Ik mag dat graag doen in krachtsport, maar vooral op een podium. Dan kijk je de andere dag op kantoor weer met een frisse blik of er ook muziek in een dossier zit en of ik het op een akkoordje kan gooien. Maar dat woordgrapje voelde je al aankomen toch?”