Dat Nederland van dansen houdt, blijkt wel uit de populariteit van de talloze dansprogramma’s op tv. Dansen is niet alleen leuk, je hebt er bovendien baat bij om van de bank te komen om wat danspasjes te zetten. Het is een goede manier om je lichaam en geest gezond te houden. Wat houdt je dus nog tegen?

Volgens legio studies is dansen goed voor je geheugen en kan dit het ontwikkelen van dementie op latere leeftijd voorkomen. Sport kan volumeverlies van de hippocampus tegengaan. De hippocampus is het hersendeel dat over het geheugen gaat. Het krimpt van nature door het verouderingsproces. Het gevolg? Een slecht geheugen en in sommige gevallen zelfs dementie.

Pliés en spagaten. Deze oefeningen maken het lichaam flexibeler en minder stijf. Je hoeft daarvoor heus geen ballerinaschoentjes aan te trekken, je kan ook thuis eenvoudige stretchoefeningen uitvoeren voor een gelijkaardig effect. Wég met de gewrichtspijn en stramme spieren!

Voel je je een beetje gespannen de laatste tijd? Zoek een gewillig slachtoffer uit en zet die tango in! Onderzoekers beweren dat dansen met een partner en muzikale ondersteuning het antistressmiddel bij uitstek is.

Dansen kan ook mensen met een winterdipje een mentale boost geven. Proefpersonen die deelnamen aan een intensieve en vrolijke dansles vertoonden minder symptomen van neerslachtigheid en voelden zich vitaler.

Dansen is een goede bezigheid voor wie risico loopt op cardiovasculaire ziekten. En dan met name walsen. In Italië toonden wetenschappers aan dat deze dansstijl een gezonder hart, vlottere ademhaling en betere levenskwaliteit in de hand werkte.

Een andere dans, de tango, verbetert het evenwicht bij ouderen. De tango vraagt namelijk om snelle bewegingen en een goede houding. Regelmatig dansen laat je stabieler staan en geeft je meer controle over je lichaam.

Tenslotte is dansen net zo effectief als fietsen en joggen om kilo’s kwijt te raken en om spieren op te bouwen. Dus… ‘Everybody Dance Now’!
Nijmegen Danst: De zeven hoofddeugden van dansen

Nijmegen Danst: De zeven hoofddeugden van dansen