In de expositie ‘Terra Incognita’, letterlijk onbekend terrein, komen twee ogenschijnlijk tegengestelde werelden samen in de fotografie/werken van Daphne van de Velde en de schilderijen van Simone Albers. Waar Daphne zich bezighoudt met de innerlijke belevingswereld en hoe deze zich vertaalt naar buiten toe, is Simone geïnteresseerd in die wereld daarbuiten en hoe we hiermee in verbinding staan.

Beide kunstenaars worden aangetrokken door processen die zich aan het blote oog onttrekken. In de zoektocht naar connectie met de ander, hetzij het menselijke, hetzij het buiten-menselijke, wordt er bevraagd of de tweedeling tussen binnen en buiten eigenlijk wel overeind kan blijven.
Het verlangen naar contact gevisualiseerd

Het werk van Daphne van de Velde (1973) wordt gekenmerkt door cross-overs van fotografie met andere media. Het voelbaar maken van de huid, de grens van het lichaam met de buitenwereld en de ander kan omschreven worden als de beeldtaal van haar werk. Zij visualiseert het verlangen naar contact. Met haar lichaam onderzoekt ze de grens als overgangszone tussen binnen en buiten; de huid die ontmoet, aanraakt, fysiek reageert, beschermt en isoleert. Ze experimenteert met verschillende media waarbij ze het platte vlak van de foto vervormt als een papieren huid. Ze grijpt in totdat er een kwetsbare, ruïne-achtige sculptuur ontstaat. Van de Velde is afgestudeerd aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en de Fotoacademie Amsterdam (cum laude). Haar werk is dit jaar ook te zien op UNSEEN, Amsterdam en in Gallery Vilnius, Litouwen. Afgelopen jaar was haar werk onder andere te zien in Het Nieuwe Instituut, op Photo IS:RAEL, Verzasca Fotofestival en Big Art. In 2020 is haar werk genomineerd voor de Selection of Dutch Photography (DuPho) en heeft ze de Photoworks+ (UK) Graduate award gewonnen.

Het minuscule toont haar grootsheid

Simone Albers (Nijmegen 1990) is gefascineerd door de evolutie van de kosmos en de complexiteit van het bestaan. Ze probeert de mechanismen die verborgen liggen achter de direct waarneembare wereld te begrijpen door zich te verdiepen in natuurwetenschappelijk onderzoek en filosofie. De filosofische vragen die haar bezighouden gaan doorgaans over de grenzen van ons kenvermogen, vaak benaderd vanuit een Romantisch perspectief. In haar nieuwste serie Omega & Alpha staan de aarde en haar kleinste bewoners centraal: microben. Microben staan zowel aan het begin als aan het einde van de ecologische kringloop. In de schilderijen worden deze thema’s tot een geheel gevlochten en toont juist het minuscule haar grootsheid. Albers had een solotentoonstelling in O-68 in 2018. Haar werk was onder meer te zien in museum het Valkhof, bij NN group en in de Saatchi Gallery in Londen. Haar werk is opgenomen in de collecties van Menzis zorgverzekeringen en HAN Nijmegen. In 2019 Werd ze genomineerd voor de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst

Meer weten? Kijk op Art Gallery O-68.